- De Zeekr 7X is een nieuwe elektrische SUV die zijn best doet om vooral op details onderscheidend te zijn.
- De Chinese autofabrikant claimt dat de 7X de meest doordachte auto ooit is.
- Business Insider Nederland nam een kijkje bij de nationale introductie van het model in Amsterdam.
- Lees ook: We reden in de Porsche Macan: een ongelooflijk veelzijdige elektrische auto, maar met een beperking als je in Nederland laadt
Bij het Chinese automerk Zeekr maken ze zich enorm druk over de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Dat betekent dat je als Zeekr-koper er zeker van moet zijn dat je het meeste waar voor je geld krijgt, maar belangrijker nog, dat de auto die je koopt op alle punten goed doordacht is. De nieuwe Zeekr 7X lijkt daar het beste voorbeeld van.
Aan de buitenkant zou je dat niet direct zeggen. Of ten minste, niet helemaal, want de lengte van bijna 4,8 meter verraadt wel dat er gedacht is aan de ruimte in de auto. Zo’n lengte maakt het voor de fabrikant ook relatief eenvoudig om een groot accupakket tussen de wielen te plaatsen, wat zich weer vertaalt in een goede actieradius.

De Zeekr X krijgt twee varianten: 75 kWh LFP en 100 kWh NMC. Deze zijn respectievelijk goed voor 480 kilometer in kleinste variant, 543 kilometer in krachtigste variant en 615 kilometer in de Long Range-versie. Allen hebben ze een 421 pk elektromotor op de achteras. De duurste variant, de Privilege AWD, heeft ook nog een elektromotor op de vooras om tot een systeemvermogen van 639 pk te komen.
Ook aan het laden is gedacht, want de Zeekr X kan met een piekvermogen van 360 kW laden. In theorie is zelfs 480 kW mogelijk, alleen zijn daar nog geen laders voor beschikbaar. Wellicht dat dit in de toekomst dus wel komt. Al moeten we toegeven dat dit, zo vertelde een medewerker van Zeekr ons tijdens de presentatie in Amsterstam, leidt tot een verschil in laadtijd van zo'n 5 minuten. En dan hebben we het hier ook nog over ideale omstandigheden.

Gebonden aan Europese regels
We laten je zelf oordelen over het uiterlijk van de auto, maar willen je nog wel iets vertellen over de zwarte balk die het vooraanzicht bepaalt. In Europa is deze namelijk gewoon zwart. In China is hij daarentegen interactief. Dat wil zeggen dat hij daar als een soort ledbalk fungeert die verschillende vormen kan weergeven en bijvoorbeeld kan aanduiden dat de auto afslaat. Waarom dat niet in Europa wordt ingevoerd? Omdat het niet mag van onze strengere regelgevers, helaas.
Wat ons opviel aan de Zeekr 7X is de hoge mate van afwerking. Er is geen goedkoop stukje plastic te vinden in de auto. Zelfs niet aan de binnenkant van de opbergvakken in de deuren. Toen we daar voelden, merkten we op dat er een afwerking van vilt te vinden was. Dat getuigt van de mate van doordachtheid, want uit navraag bij de ontwerper van de auto bleek dat dit expres gedaan was om rammelende geluiden in de auto tegen te gaan. Iets wat blijkbaar vaak uit dit soort opbergruimtes voortkomt.

De 7X moet boven alles uitermate praktisch in het dagelijks gebruik zijn. Hoewel je zoiets pas echt kunt ondervinden als je met de auto gaat rijden, zagen we al wel enkele elementen waarvan lijkt alsof ze handig kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld de achterklep. Deze is zo breed mogelijk gemaakt om de toegang te vereenvoudigen. Bijkomend voordeel is dat de lijnen van de auto hierdoor ook nog eens beter uitkomen.
Rolls-Royce deuren
Daarnaast heeft het meest luxe model de optie om met een knop de deuren automatisch te open. Een functionaliteit die je normaliter alleen op de achterbak of op een Rolls-Royce tegenkomt. Met een druk op een rond knopje op de stijl naast de betreffende deur, opent deze geheel automatisch. In het geval van de achterdeuren, gaan deze ook nog eens tot een hoek van 90 graden open. Zo kun je extra makkelijk kinderzitjes of grotere spullen inladen.

Overigens is het achterin prima vertoeven. Zelfs met een lengte van twee meter, was er meer dan voldoende been- en hoofdruimte op de achterbank. En ook hier is aan comfort gedacht, want de rugleuningen kunnen onafhankelijk van elkaar versteld worden. Een beetje achterover leunen kan dus ook.
Voorin vinden we een groot 15,4-inch scherm en optioneel ook een groot head-up display. Het valt ook op dat bij Zeekr de fysieke knoppen weer ingevoerd worden, waardoor je dus weer eenvoudig de temperatuur in het interieur kunt veranderen. Al moet je voor de richting van de ventilatoren nog wel rommelen in de menu's.

De auto is vanaf nu te bestellen en wordt naar verwachting in juni geleverd. Kosten? Je moet minimaal 52.990 euro meebrengen om in de Zeekr 7x Core RWD te mogen vertrekken.
Longe Range RWD kost minimaal 55.990 euro en de Privilege RWD wisselt van eigenaar voor 62.990 euro, maar dan heeft Zeekr ook wel alvast alle opties voor je aangevinkt.